وصایای حضرت إمام أبوحنیفه به شاگرد نامورشان حضرت یوسف بن خالد سمتى بصری
- نام فایل: وصایای امام ابوحنیفه
- مولف: حضرت مولانا عاشق الهی بلند شهری
- مترجم: عبدالله حیدری
- فرمت: word
- حجم: ۳mb
- لینک دانلود
وصایای حضرت إمام أبوحنیفه به شاگرد نامورشان حضرت یوسف بن خالد سمتى بصری
بسم الله الرحمن الرحیم
نویسنده: ابن الخلیل مولوی عبدالصمد غیاثی
الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما كنا لنهتدی لولا ان هدانا الله و الصلاة و السلام علی رسوله محمد و علی اله و اصحابه اجمعین. اما بعد : این زندگی نامه ی مختصری است از یكی از علمای ربانی و مخلص كه خداوند وی را تربیت نمود و رشد داد وبه سوی خود فرا خواند.
18 ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﻭﻓﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺎﻟﺪﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ
ﻫﻔﺪﻩ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﺍﺯ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻟﺒﺎﺑﻪ
ﺻﻔﺮﯼ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺍﻡ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻣﯿﻤﻮﻧﻪ ﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩﯼ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ
ﮔﯿﺘﯽ ﻧﻬﺎﺩ ﮐﻪ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺗﻠﺆﺗﻠﺆ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺍﺵ ﺁﺗﺶ ﺑﺮ
ﻣﻠﺤﺪﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺯﺩ . ﭘﺪﺭﺵ ﻭﻟﯿﺪ ﺑﻦ ﻣﻐﯿﺮﻩ ﺍﺯ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻗﺮﯾﺶ ﺑﻮﺩ
ﻭﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺲ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﺷﺖ . ﻃﺒﻖ ﺭﺳﻮﻡ ﻋﺮﺏ
ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺧﺎﻟﺪ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺷﺶ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭﺩﻭ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ
ﺍﺯ ﻣﮑﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ .
ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﮐﻪ ﻭﯼ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﺍﺳﺐ
ﺳﻮﺍﺭﯼ ،ﺷﻤﺸﯿﺮﺯﻧﯽ ﻭﻣﺒﺎﺭﺯﺍﺕ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﯾﺎﻧﻪ ﺍﺯﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﻫﺎﯼ
ﺁﻥ ﺩﯾﺎﺭﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﻣﯿﺮﻓﺖ ﻭﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯﻫﻤﺎﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭﺩﻟﯿﺮﯼ،
ﻫﻮﺵ ﻭﺫﮐﺎﻭﺕ ﺍﺯﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﻗﺮﯾﺶ ﺑﻪ
ﺷﻤﺎﺭﻣﯿﺮﻓﺖ . ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺎﻟﺪ ( ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ) ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻤﺎﻥ
ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﭘﺪﺭﺵ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻦ ﺳﺮﺳﺨﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﺤﺴﻮﺏ
ﻣﯽ ﺷﺪ . ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺍﺳﻼﻡ
ﻭﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺖ، ﭘﯿﺸﻘﺪﻡ ﺑﻮﺩ .
ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭﻣﯿﺪﺍﻥ ﺍﺣﺪ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﻭ ﺻﻼﺣﯿﺘﺶ، ﺩﺭﺗﻬﺎﺟﻢ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮ
ﻟﺸﮑﺮ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺍﺯ ﺩﺭﻩّ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﮐﻮﻩ ﺍﺣﺪ ﻗﺮﺍﺭ
ﺩﺍﺷﺖ، ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻏﺰﻭﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ
ﻣﯽ ﺭﻓﺖ . ﺍﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺧﺎﻟﺪ
( ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ) ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺎﻣﺤﺴﻮﺳﯽ ﺭﺷﺪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ
ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻠﺖ ﻋﺮﺏ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﭘﺮﭼﻢ
ﺍﺳﻼﻡ ﺟﻤﻊ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ، ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻭ
ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ) ﺭﺍﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ
ﻗﺮﺍﺭﻣﯽ ﺩﺍﺩ .
ﺍﺯﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﻧﯿﺰ ﺍﺯ
ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺧﺎﻟﺪ ( ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ) ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ
ﻭﺣﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺩﻝ ﺧﺎﻟﺪ ﻫﺮ ﺩﻡ ﺑﺎ ﻧﻮﺭ ﺍﺳﻼﻡ
ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ( ﺻﻠﯽ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ) ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﻭ
ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺎﻟﺪ ﭼﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﺸﺮﻑ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ .
ﺣﻀﺮﺕ ﻭﻟﯿﺪ ( ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ) ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺎﻟﺪ( ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻨﻪ) ﮐﻪ ﭼﻨﺪﯼ ﻗﺒﻞ ﻣﺸﺮﻑ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﻧﺎﻣﻪ
ﺍﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩ .
ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺎﻟﺪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : “ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻭﻟﯿﺪ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ
ﮐﺮﺩﻡ ﺑﯽ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻧﻢ ﮐﻠﻤﻪ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺟﺎﺭﯼ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻣﯽ
ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺳﺮﯾﻌﺘﺮ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭ ﺳﻠﻢ ) ﺣﺎﺿﺮﺷﺪﻩ، ﺟﺎﻧﻢ ﺭﺍ ﻓﺪﺍﯾﺶ ﮐﻨﻢ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻪ ﺧﺪﻣﺖ
ﺣﻀﺮﺕ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ) ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪﻡ ﭼﻮﻧﮑﻪ
ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﻫﻤﭽﻮ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺍﯼ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﮐﺮﺩﻡ ” .
ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺎﻟﺪ ( ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ) ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﯾﻪ
ﻣﻮﺗﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻤﺎﺩﯼ ﺍﻻﻭﻝ ﺳ
یکی از برنامه های دشمنان اسلام بدنام کردن دین و مذهب و رهبران مذهبی است تا مسلمانان از دین و مذهب و رهبران مذهبی خویش متنفر شده، نسبت به آنها بدبین باشند تا در نتیجه بی دین و لامذهب شوند. این برنامه از امروز نیست بلکه در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و سلم رئیس منافقان عبدالله بن ابی این سیاست را بنیانگذاری کرد.
عبدالله بن ابی منافق چه کار کرد؟
عبدالله بن ابی منافق منتظر فرصتی بود که دامن پیامبر صلی الله علیه و سلم را لکه دار کند تا اعتماد مسلمانان از بین برود و بد ظن شده اتّباع وی را ترک کنند. تا اینکه با تهمت زدن حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها دشمنی خویش را با پیامبر و قرآن آشکار نمود، خداوند درسوره نور برائت و پاکی همسر پاک آنحضرت صلی الله علیه وسلم حضرت عایشه رضی الله عنها را از این تهمت که منافقین جهت لکه دار نمودن عزّت و آبروی پیامبر (ص) از جانب خود ساخته بودند اعلان فرمودند.
امروز نیز انگلیس که دشمن قسم خورده اسلام و مسلمین است با درست نمودن فرقه ها و نظریات مختلف و تحریک نمودن آنها بر علیه یکدیگر و تکفیر و توهین علمآء و داعیان دین می خواهد که امت را به گمراهی بکشاند و از دین دور نماید تا به اهداف ننگین خود برسد، لیکن دشمن می تواند فقط افراد ساده لوح را فریب دهد، همچنانکه از میان صحابه فقط دو سه نفر ساده لوح از تبلیغات سوء عبدالله بن ابی منافق فریب خوردند که بعد از آشکار شدن حق توبه کردند.
امروز نیز به اسم قرآن و سنت بسیاری از جوانان فریب خورده، علمای ربانی که عمرشان را در راه تدریس و تبلیغ قرآن و سنت و اصلاح امت صرف نمودند اند بی باکانه علمای زنده و مرده را تکفیر می کنند. در حالی که از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت است که پیغمبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: « لَا تَسُبُّوا الْأَمْوَاتَ فَإِنَّهُمْ قَدْ أَفْضَوْا إِلَى مَا قَدَّمُوا» (صحيح البخاري – (5 / 196) بَاب مَا يُنْهَى مِنْ سَبِّ الْأَمْوَاتِ) مردگان را بد و بیراه نگوئید زیرا ایشان به آنچه پیش فرستاده اند رسیده اند. اگر شخصی مطلبی را نوشته است که به نظر ما اشتباه است و تحقیق ما بر خلاف آن است کافی است ما نظر و تحقیق وی را رد کنیم و آنچه به نظر ما حق است آن را بیان کنیم . اما اینکه بر اشخاص به راحتی فتوای کفر و زندقه را بدهیم جز پیاده نمودن نقشه ی شوم دشمنان دین و علماء چیزی دیگر نیست، زیرا که این عمل بر خلاف حدیث صحیح و صریح پیغمبر صالی الله علیه و سلم می باشد و اگر واقعا این فریب خوردگان تابع و پیرو سنت اند پس باید در عمل نشان دهند و دررفتار و کردار خویش مطابق با سنت باشند.
حکم تکفیر نمودن مسلمان
«عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا قَالَ الرَّجُلُ لِأَخِيهِ يَا كَافِرُ فَقَدْ بَاءَ بِهِ أَحَدُهُمَا» از ابوهریرة رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: وقتی که شخصی به برادر مسلمانش گفت: ای کافر یقینا یکی از آن دو با کفر بر می گردد. (صحيح البخاري – (19 / 58)، (بَاب مَنْ كَفَّرَ أَخَاهُ بِغَيْرِ تَأْوِيلٍ فَهُوَ كَمَا قَالَ).
قال ابن دقيق العيد : هذا وعيد عظيم لمن كفَّر أحدًا من المسلمين وليس كذلك ، وهي ورطة عظيمة وقع فيها خلق كثير من المتكلمين ، ومن المنسوبين إلى السنَّة ، وأهل الحديث ، لما اختلفوا في العقائد فغلظوا على مخالفيهم . وحكموا بكفرهم ، والحق أنه لا يكفر أحد من أهل القبلة إلا بإنكار متواتر من الشريعة عن صاحبها ، فإنه حينئذ يكون مكذبًا للشرع . انتهى . (تطريز رياض الصالحين – (2 / 429)
ابن دقیق العید می فرماید: این وعید بزرگی است برای کسی که یکی از مسلمانان را تکفیر کند در حالی که اینطور نباشد، و هلاکت و نابودی بزرگی است که بسیاری از متکلمین و از کسانی که به سنت و اهل حدیث منسوب هستند، در آن گرفتار هستند، زمانیکه در عقاید باهم اختلاف نمودند بر مخالفین خود با شدت برخورد کردند. و همدیگر را تکفیر نمودند، در حالی که حق اینست که هیچ کس از اهل قبله تکفیر کرده نمی شود مگر در صورتی که یکی از احکام متواتر را از صاحب شریعت انکار کند چون در این صورت تکذیب کننده ی شریعت به حساب می آید .
حکم لعنت نمودن:
رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «مَنْ لَعَنَ شَيْئًا لَيْسَ لَهُ بِأَهْلٍ رَجَعَتْ اللَّعْنَةُ عَلَيْهِ» هر کس چیزی را لعنت کند که اهل لعنت نیست، لعنت بر خودش برمی گردد. (سنن أبي داود – (13 / 62)، (سنن الترمذي – (7 / 247) (المعجم الكبير للطبراني – (10 / 305) شعب الإيمان للبيهقي – (11 / 227) معرفة الصحابة لأبي نعيم الأصبهاني – (3 / 308). حديث ابن عباس : أخرجه أبو داود (4/278 ، رقم 4908) ، والترمذى (4/350 ، رقم 1978) وقال : حسن غريب . وأبو الشيخ فى العظمة (4/1315 ، رقم 81317) ، والبيهقى فى شعب الإيمان (4/316 ، رقم 5235) ، والضياء (10/28 ، رقم 18) . (جمع الجوامع أو الجامع الكبير للسيوطي – (1 / 18557)
وای بر کسانی که هنوز از حدیث ادب را یاد نگرفته اند و ادعای اجتهاد دارند گویا قرآن و حدیث به آنها بی ادبی و تکفیر مسلمانان را تعلیم می دهد.
آیا پیغمبر صلی الله علیه و سلم مسلمانی را تکفیر کرده است، آیا همه مجبوراند مطابق با فهم شما فریب خوردگان عمل کنند تا از زخم زبان شما بی ادبان نجات بیابند.
جوانان عزیز تکفیر کار بسیار خطرناکی است که زیان آن به خود شخص میرسد، و این کار پیامبر و صحابه و سلف صالح نبوده است . و این یک حربه است که امروزه دشمنان دین آن را وسیله و ابزاری برای جدائی مردم از رهبران دینی و مذهبی که علمآء می باشند قرار داده اند، مواظب ایمانتان باشید که آن را به اسم دین و توحید از شما نگیرند.
(نویسنده: مولانا عبدالصمد غیاثی)
زندگی نامه عالم ربانی و مصلح بزرگ بلوچستانمولانا عبدالعزیز ساداتی(رحمة الله علیه) بنیا ن گزار اولین حوزه علمیه در بلوچستان-حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان
نام مقاله : زندگینامه مولانا عبدالعزیز ساداتی
منبع : سنت دانلود
لینک دانلود
آثار مخرّب کانالهاي ماهواره ای
امروزه اکثر هنرپيشهها و بازيگران تلويزيون وخوانندگان خصوصاً غربيها به هيچ دين ومذهبي پايبند نيستند و به هيچ کدام از اديان آسماني ايمان ندارند و در برنامههايشان کلمات مسخرهآميز وشکّ برانداز به اديان و مذاهب الهي نسبت ميدهند. اكثر اين برنامهها از طريق کانالهاي يهودي و نصراني پخش ميشود.
مقاله ای درباره زندگی امام اعظم امام ابوحنیفه(رحمه الله)
مشخصات امام ابوحنيفة
نام ايشان نعمان كنيه او ابوحنيفه و لقب او امام اعظم است بايد دانست كه امام ابوحنيفه بچه اي بنام حنيفه نداشت بلكه اين كنيه اش وصفي است.ابوحنيفه:يعني ((أبوملة الحنيفه)) چون خداوند متعال در قرآن مجيد دين ابراهيمي را به دين حنيف ياد مي فرمايد. چنانكه مردم را مخاطب قرار داده ومي فرمايد: فاتبعوا ملة ابراهيم حنيفاً وي برخود اين كنيه را انتخاب نمودند . سوره آل عمران آيه 10
ادامه مطلب....
«ردشبهاتی پیرامون ازدواج پیامبر(صلعم)باام المؤمنین عایشه صدیقه(رض)»
امالمؤمنین عایشه-رضی الله عنها- در شهر مکه به سال چهارم بعثت دیده به جهان گشود و در سن ۷ سالگی پیامبر اسلام-صلی الله علیه وسلم- ایشان را به نکاح خود درآورده و در
مدینه در ماه شوال سال دوم هجری و در سن ۹سالگی زندگی زناشویی را با امالمؤمنین شروع فرمودند.
امالمؤمنین-رضی الله عنها- نامشان (عایشه دختر ابیبکر پسر ابیقحافه تیمیه) دختر اولین صحابی و جانشین و محبوبترین یار پیامبر (ابوبکر صدیق-رضی الله عنه-) میباشد و مادرشان «ام رمان» دختر عامر نام دارند.
پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با درخواست و آرزوی خودشان امالمؤمنین را انتخاب نکرداند، بلکه چندین مرتبه تصویر عایشه-رضی الله عنها- را در خواب به ایشان نشان دادهاند که در آینده همسر پیامبر-صلی الله علیه وسلم- خواهد شد.
در این مورد پیامبر-صلی الله علیه وسلم- میفرماید: دوبار در خواب تو را به من نشان دادند که در دو لایه از ابریشم پیچیده شده بودید، ملائکهای که تو را به من نشان میداد، میگفت: این همسر شماست، هنگامی که ابریشم را باز کرده تو را میدیدم میگفتم: اگر از طرف خدا باشد این کار انجام میگیرد. [صحیح بخاری، ج۳، ص۱۴۱۵، حدیث: ۳۶۸۲؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۳۴، حدیث: ۶۴۳۶]
هر چند امالمؤمنین از پیامبر-صلی الله علیه وسلم- فرزندی نداشته اما...ادامه مطلب
«ﺷﯿﺦ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚﻭﺍﻟﺘﻔﺴﯿﺮ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻤﺮ ﺳﺮﺑﺎﺯﯼ(رح)»
ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻋﺎﺭﻑ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1355
ﻫﺠﺮﯼ ﻗﻤﺮﯼ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺒﻬﺎﯼ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺫﯼ ﺍﻟﺤﺠﻪ
ﺩﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﺍﻧﺰﺍﺀ ﻗﺮﯾﻪ ﺍﯼ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﯼ
ﺳﺮﺑﺎﺯ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﻃﻔﻠﯽ ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﯼ ﭘﺎﮎ ﺍﺯ
ﺳﻼﻟﻪ ﯼ ﻣﻘﺪﺱ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ) ﺹ ( ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ
ﻣﯽ ﮔﺸﺎﯾﺪ . ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻤﺮﭼﻮﻥ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﭘﺴﺮ ﭘﺪﺭ ﻭ
ﻣﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ، ﺗﻮﻟﺪﺵ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺴﺮّﺕ ﻭ ﺷﺎﺩﯼ ﻭﺻﻒ
ﻧﺎ ﭘﺬﯾﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﭘﻬﻦ ﺩﺷﺖ
ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ، ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯼ
ﺗﺮﺳﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﻃﺒﻊ ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﻪ ،
ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻋﺎﻗﻞ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ . ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ
ﺳﻨﯿﻦ ﻋﺸﻖ ﻣﻔﺮﻃﯽ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ، ﺭﻭﺯﻩ ، ﺫﮐﺮ ﻭ
ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭﻭﺩ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺑﻪ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻪ ﻭ
ﻧﻌﺖ ﺁﻣﯿﺰ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺷﻌﺎﺭ
ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ » ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺣﺎﻓﻆ« ﺍﺯ ﺑﺮ ﺩﺍﺭﺩ . ﺳﻠﺴﻠﻪ
ﻧﺴﺐ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ
ﺧﻮﺩ ﻧﻮﺷﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻤﺮ ﺍﺑﻦ ﻣﻼ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ
ﻣﻼ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻣﻼﻋﺒﺪﺍﻟﺠﻠﯿﻞ ﺑﻦ ﻣﻼﮐﻤﺎﻝ
ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﻓﯿﺮﻭﺯ ﺍﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﻣﯿﺮﺯﺍ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺣﺴﻦ
ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﻓﺨﺮ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ
ﺷﯿﺦ ﺍﻭﯾﺲ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﺑﻼﻝ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ
ﺷﻬﺪﺍﺩ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﻣﯿﺮ ﺷﯿﺮ ﺍﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ
ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﺳﻨﺠﺮ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﺍﮐﺮﻡ ﺑﻦ
ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﺑﻦ ﺳﯿﺪ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﺰﯾﺰ ﺑﻦ
ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻭ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻭ ﺍﻭﻻﺩﻧﺎ ﺍﻟﺸﯿﺦ ﺍﻻﻋﻈﻢ ﻭ ﻗﻄﺐ
ﺍﻻﻓﺨﻢ ﻭ ﻗﻄﺐ ﺍﻟﺠﻦ ﻭﺍﻻﻧﺲ ﺟﻨﺎﺏ ﺷﯿﺦ
ﻋﺒﺪﺍﻟﻘﺎﺩﺭ ﺟﯿﻼﻧﯽ ﺑﻦ ﺷﯿﺦ ﺍﺑﯽ ﺻﺎﻟﺦ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦ
ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺠﯿﻠﯽ ﺑﻦ ﺷﯿﺦ ﯾﺤﯿﯽ ﺍﻟﺰﺍﻫﺪ ﺑﻦ
ﺷﯿﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺑﻦ ﺷﯿﺦ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ
ﺷﯿﺦ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻤﺤﺾ ﺑﻦ ﺷﯿﺦ
ﺣﺴﻦ ﺍﻟﻤﺜﻨﯽ ﺑﻦ ﺳﯿﺪﻧﺎ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﺍﻟﺴﺒﻂ ﺑﻦ ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻭ
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺍﺳﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺜﺎﻗﺐ ﻟﯿﺚ ﺑﻨﯽ ﻏﺎﻟﺐ ﺣﻀﺮﺕ
ﺍﻟﻤﺮﺗﻀﯽ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ﺧﻠﯿﻔﻪ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﺍﺑﯽ
ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻢ ﺍﺟﻤﻌﯿﻦ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺳﯿﺪﺓ ﻧﺴﺎﺀ
ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﯿﻦ ﻭ ﺳﯿﺪﻩ ﻧﺴﺎﺀ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﺑﺘﻮﻝ ﺣﻀﺮﺕ
ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎ ﺑﻨﺖ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﮑﺎﺋﻨﺎﺕ
ﻓﺨﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺗﺴﻠﯿﻤﺎً
ﮐﺜﯿﺮﺍًﮐﺜﯿﺮﺍً ﺍﻟﯽ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﺪﯾﻦ . ﺩﺭ 7 ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﮑﺘﺐ
ﻣﻮﻟﻮﯼ ﻣﺤﻤﺪ ﮔﻞ ﻣﻼﺯﻫﯽ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺩﯾﻮ ﺑﻨﺪﯼ
ﺭﻓﺖ.و....ادامه مطلب