فقیه بزرگ بلوچستان علامه محمدشهداد[1] سراوانی در سال ۱۳۴۲هـ.ق مطابق با ۱۳۰۱شمسی در روستای کهن ملک، از توابع شهرستان سیب و سوران، در خانوادهای متدین دیده به جهان گشود. روخوانی قرآن را در زادگاه خویش از فردی به نام ملا عثمان فرا گرفت.
مقدمات و فارسی را از ملا عبدالرحیم، یکی از بستگان مادری فراگرفت و سپس برای ادامهی تحصیل رهسپار سرباز شد و در روستای دپکور به حوزهی درس عالم برجسته و مجاهد نستوه مولانا عبدالله سربازی -پدر حضرت مولانا عبدالعزیز ملازاده- درآمد و در محضر او کتابهای مبادی علم فقه، مانند قدوری، کنزالدقائق و منیهی المصلی را خواند و در اوایل سال ۱۳۶۰هـ.ق از سرباز به سوران بازگشت.
سفر به شبه قاره هند:
علامه سراوانی برای ادامهی تحصیل، در ذیقعده سال ۱۳۶۰هـ.ق رهسپار شبه قاره هند که زیر استعمار سلطهی انگلیس بود، شد.
ایشان در شهر کویته به کمک قاضی عبدالصمد سربازی که در آن زمان از طرف والی قلات به عنوان قاضی وقت در شهر کویته مشغول خدمت بود، به مدرسه علوم دینی جامعه نصیریه کویته راه یافت و مبادی علوم و فنون از قبیل: صرف میر، نحو میر، شرح مائهی عامل، هدایهی النحو را ظرف یکسال در مدرسه مذکور فراگرفت.
در دانشگاه اسلامی دیوبند:
در سال ۱۳۶۱هـ.ق والی قلات به مولانا محمد شریف کشمیری، مدیر مدرسه جامعه نصیریه اعلام نمود که هیأتی متشکل از ۳۰نفر از طلابی که در سطح بالاتری هستند، را انتخاب و با مخارج والی قلات به دارالعلوم دیوبند اعزام کنند. بنابراین دستور، ۳۰نفر از طلاب مدرسه تحت سرپرستی دو نفر از اساتید برجسته، از ایستگاه راهآهن سیبی به وسیلهی قطار به دارالعلوم دیوبند اعزام شدند که یکی از این ۳۰نفر علامه محمد شهداد سراوانی بود.
علامه سراوانی در سال ۱۳۶۱هـ.ق در دانشگاه دیوبند هند ثبتنام نمود و در رشتههای علم فقه، منطق، کلام، ادبیات عرب و دیگر علوم اسلامی به تحصیل ادامه داد و از محضر اساتید برجسته و نامدار آن دیار از جمله: شیخ الاسلام مولانا حسین احمد مدنی، شیخالادب مولانا اعزار علی، شیخالمعقول و المنقول مولانا ابراهیم بلیاوی و مولانا عبدالسمیع و دیگر بزرگان استفاده نمود و سرانجام در سال ۱۳۶۷هـ.ق برابر با ۱۳۲۵شمسی، پس از پایان تحصیلات عالی در دارالعلوم دیوبند، به ایران بازگشت.
مسؤولیتها و خدمات:
علامه سراوانی پس از بازگشت از هند، در شهرستان سیب و سوران فعالیتهای علمی و فرهنگی خود را آغاز کرد و به تدریس، تبلیغ، حل و فصل خصومتها، مبارزه با مفاسد اجتماعی، پاسخگویی به نیازهای معنوی و گسترش امور فرهنگی و مذهبی همت گماشت.
بر اثر تلاشهای شبانهروزی، شهرت علمی و سخنوری ایشان سراسر منطقه را فراگرفت و مردم از نقاط دور و نزدیک برای استفاده از این مشعل فروزان علم و عرفان گرد میآمدند.
علامه سراوانی در ماه شوال سال ۱۳۶۹هـ.ق از راه آبادان و کویت به منظور ادای فریضه حج عازم حرمین شد و به توفیق خداوند به زیارتخانهی خدا و حرم رسول خدا-صلی الله علیه وسلم- مشرف گردید.
در سال ۱۳۷۵هـ.ق علمای منطقه در سرجو سراوان نسبت به تأسیس مدرسهی دینی مجمع العلوم بحث و تبادل نظر کردند، در آن جلسه که اکثر علمای بلوچستان، بهخصوص علما و رهبران بزرگ فکری و دینی از جمله حضرت مولانا عبدالواحد سیدزاده معروف به حضرت صاحب، حضرت مولانا عبدالعزیز ملازاده، حضرت مولانا قمرالدین ملازهی شرکت داشتند، مقرر گردید که مدرسه در محل سرجو تأسیس شود و علامه سراوانی اداره مدرسه را به عهده بگیرند، اما ایشان بنا بر عللی در سال نخست موفق به ادارهی آن نشدند که به همین خاطر در سال اول حضرت مولانا عبدالواحد سیدزاده مسؤولیت ادارهی آن را پذیرفتند، سال بعد علامه سراوانی از سوران به سرجو منتقل شدند و ادارهی این مرکز علمی را به مدت ۲۵سال (تا سال ۱۳۶۰شمسی) بر عهده داشتند.
در سال ۱۳۶۰ به زاهدان رفت و با پذیرفتن عهدهی قضا در دادسرای انقلاب اسلامی، به عنوان حاکم شرع به خدمت مشغول شدند. ایشان در این مدت نیز از نشر معارف اسلامی غافل نماندند و در مدرسهی علوم دینی حمادیه جام جم به تدریس پرداختند.
علامه سراوانی دایرهیالمعارف علوم اسلامی بود که مورد وثوق و اعتماد علما و تودهی مردم بود و در فقه اسلامی چنان تبحر ژرفی داشتند که از سوی علمای منطقه به عنوان فقیه بلوچستان ملقب گشت.
آثار:
علامه سراوانی نیاز جامعه به کتابهای مذهبی را به خوبی درک کرده بود و برای پاسخگویی به این نیاز دست به تألیف و ترجمه زد که در آگاهی مردم به مسایل و امورات دینی مؤثر بود.
آثار ایشان که شامل تألیف و ترجمه میباشند، عبارتاند از:
1. زبدهی العقاید (تألیف)
2. سرور شهیدان (ترجمه)؛ این کتاب توسط عبدالستار حسینبر تحقیق و تصحیح شده و بزودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
3. قول معقول در حکم آمپول (تألیف)؛
4. نماز مصور (تألیف)؛
5. تفهیمات علی-رضی الله عنه- (ترجمه)؛
6. فضیلت جمعه (تألیف)؛
7. بیت المقدس و فتوحات اسلامی (تألیف)؛
8. جامع المسائل در ۲ جلد (تألیف)؛
9. داستان خاتم النبیین (تألیف)؛
10. مسأله اثبات وجود خدا (تألیف)؛
11. نماز کامل (ترجمه)؛
12. عقد ام کلثوم (ترجمه)؛
13. رفع الالتباک عن مسئلهی التنباک (تألیف)؛
14. تیسیر المنطق (ترجمه)؛ این کتاب توسط استاد مولانا عبدالحکیم سیدزاده مدرس عین العلوم گشت و سرپرست مجلس علمی بازنویسی شده و تعلیقاتی بر آن افزوده شده و چند بار تجدید چاپ شده است.
15. فضایل و مسایل رمضان (تألیف)؛
16. علوم القرآن (ترجمه این کتاب بر اثر وفات علامه سراوانی ناتمام مانده بود که علامه سید محمد یوسف حسینپور-حفظه الله- آن را به پایان رساند و چاپ نمود).
وفات:
علامه سراوانی در ماه شعبان سال ۱۴۰۷هـ.ق جهت شرکت در اجتماع سه روزهی نهضت دعوت و تبلیغ عازم شهر پنجگور پاکستان شد و سرانجام در ۲۲شعبان ۱۴۰۷هـ.ق در همانجا چشم از جهان فرو بست و در همانجا به خاک سپرده شد.انالله واناالیه راجعون